Jászárokszállási

Széchenyi István

Általános Iskola

és AMI

TÁMOP-3.1.4

 

 

 

 

 


„Táguló világ”-Kompetencia alapú nevelési programcsomag bevezetése, a Kossuth úti óvoda Katica csoportjában

Az iskola, és óvoda közös pályázatban vesz részt, melynek a szakmai megvalósítása 2009. 09. 01-ével kezdődött. A programcsomag bevezetését, kipróbálását Soós Jánosné, Zsuzsika és Szabó Zoltánné, Anikó óvó néni vállalta.
A kompetencia jelentése: Az ismeretek, ezek alkalmazási képessége és az alkalmazáshoz megfelelő motiváció (attitűd) együttese. A hármas egység részekre bontása, a komplex egész viszonyrendszerében; ez a Kompetencia alapú Óvodai nevelés.
Tehát a programcsomag a képességfejlesztés elsődlegességét emeli ki, és erre a feladatra koncentrálva ad segítséget az óvónőknek. Másik nagyon fontos szempont,  ezt a feladatot úgy kívánja megvalósítani, hogy a gyermek természetes kíváncsiságára épít.
A programcsomag az óvoda-iskola átmenet megkönnyítését is célul tűzte, tehát a folyamatosság az intézmények között biztosított.
A projekt pályázati anyagában vállaltuk a nyilvánosság biztosítását, és szakmai együttműködés kialakítását más intézménnyel. Az utóbbit Soós Jánosné vállalta és novemberben megvalósította. A Könyvtárral tervezte a kapcsolat kialakítását, és az intézmény szívesen vállalta a partner szerepét az innovációban. A gyermekek mikrocsoportban több alkalommal látogattak el a könyvtárba. Az Advent, az ünnepi készülődés és ezzel kapcsolatos néphagyományok, volt a projekt témája. A könyvtárban képességeik szerint differenciálva készítettek ajándékot változatos eszközökből, változatos technikákkal. Nézegettek könyveket, interneten láttak régről népi szokásokat (Lucázás, kántálás, betlehemezés), hallgattak zenét. Szabóné Bobák Betti volt az óvónő segítője a könyvtár részéről. Az együttműködést a jövőben is fenntartjuk, bevonva a többi óvodát és csoportot is.

 

 

 

Február 16-án nyílt napot szerveztünk szintén a Kompetencia alapú nevelés bevezetésével kapcsolatban. Célunk az volt, hogy ízelítőt adjunk a programcsomag gyakorlati megvalósításáról a pályázó Fenntartónak, a Szakmai Együttműködésben részt vállaló Könyvtárnak, illetve az iskolai programcsomagot bevezető tanító néniknek. Megtisztelte jelenlétével a bemutatót; szakmai mentorunk Beszteri Éva, Ádám Gáborné a könyvtár vezetője, Csomor János intézmény-igazgató, Bobák Tiborné igazgató-helyettes, Sándor Józsefné, Kovácsné Tősér Zsuzsanna, Szabó Erika tanítónők. A programcsomagot a következő nevelési évtől minden csoportban bevezetjük, ezért az óvónők szakmai értekezleten már ismerkedtek a csomaggal, most pedig hospitálási céllal vettek részt a nyílt napon.
Az egyik bemutató témája volt: Akvarell „lábszinház” a játék tevékenység keretében. Célja a testünknek, mint a játékok tárházának felfedezése, feladata a tevékenység során a testtudat erősítése, valamint önmaguk értékeinek erősítése. Első lépésben a vállalkozó gyermekeknek társaik befestették a talpukat. Szemet, orrot, szájat, még hajat is festettek. Közben   megbeszélték, hogy milyen színű legyen a „báb” szeme, haja stb. Anikó óvó néni is aktív szereplője  volt a játéknak, neki Zsuzsi óvó néni festett a talpára egy cicát. Elkészültek a láb-bábok, kezdődhetett a műsor, amelybe mese elemeket, fantázia szülte elemeket, kívánságokat szőttek bele a gyermekek.
A másik téma: A víz mozgása, folyó és állóvizek. Zsuzsika óvó nénivel kísérleteztek a gyermekek. Terepasztalon homok, és kavics alkotta dombot készítettek és apró fákkal varázsolták még élethűbbé. Erről csorgatták a vizet, figyelték hogyan mélyít medret a víz, hogy keletkezik a patak, tó. Nagymozgással eljátszották a patak, folyó mozgását, a víz körforgását a természetben.
A tevékenységek során a gyermekek végig aktív részesei voltak a cselekvésnek, játszva tanultak, sokféle képességük fejlődött, és ami a legjobb, nagyon élvezték.

 

 

 

A szakmai együttműttműködés a Városi Könyvtárral februárban tovább folytatódott, a farsang jegyében tevékenykedtek a Katica csoport gyermekei, Anikó és Zsuzsika óvónéni, valamint Szabóné Bobák Betti könyvtáros.

 

 

 

Föld napja Katicáéknál
2010 április 22.

A Kossuth úti óvodában nyílt napot rendeztek a Katica csoportban a szülők és a meghívott vendégek részére, akik szép számmal el is jöttek a gyerekek legnagyobb örömére. A délelőtt folyamán mindvégig két csapatban tevékenykedtek, beszélgettek, megfigyeléseket végeztek a gyerekek Szabó Zoltánné (Anikó) óvónéni és Soós Jánosné (Zsuzsika) óvónéni vezetésével. A külső világ tevékeny megismerése keretében” tanulmányozták” a földgömböt számítógépen, ez igen izgalmas volt számukra. Megfigyeléseket végeztek a magok különböző körülmények közötti csírázásának kísérletezéséről, és okos válaszokat adtak óvónéni kérdéseire, pl. Mire van szüksége az elültetett magocskának, hogy növény lehessen belőle?- Napra, vízre és földre.
Mindkét óvónéni nagy hangsúlyt fektetett a beszélgetés során arra, hogy a Földünkre vigyáznunk kell, ezért nem dobjuk el minden felé a szemetet, a mosdóban takarékoskodunk a vízzel és lekapcsoljuk a villanyt, ha világos van.
Ábrázolás tevékenység keretében földgömböt kasíroztak az anyukákat és apukákat is bevonva ebbe az izgalmas feladatba. Az előkészített felfújt lufikat ragasztóval megkent újságpapír csíkokkal „ruházták fel”. Amikor elkészültek a közös munkával, a gömb egy óvónéni által mutatott pontjára felragasztották Magyarország kistérképét. Tálcára kerültek a művek száradni, hogy egy későbbi alkalommal tovább gazdagodjanak cselekvő ismereteik. Ezután a gyerekek furulyaszóval kísért énekléssel hagyták el a csoportszobát, hogy a szüleikkel és a vendégekkel közösen  virágládába ültessék a reggel magukkal hozott kis palántákat.
Aktív segítőjük a szervezési feladatok gördülékeny megvalósításában Füleki Sándorné (Jusztika) dajka néni volt.
Miután közösen feldíszítették az óvoda udvarát, a gyerekek boldogan köszöntek el szüleiktől és „Katicáéknál”kezdetét vette a szabadjáték.

 

 

 

TÁMOP-3.1.4.-08/2-2008-0028

„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés Innovatív intézményekben”

Jászárokszállás Város Önkormányzata

Széchenyi István Általános Iskola, Óvoda és Zeneiskola

5123 Jászárokszállás Köztársaság tér 15.

Kossuth úti Óvoda: Katica csoportja

Projektterv: A víz élet, energia – vigyázzunk rá!

Cél:

·         Szociális képességek fejlesztése: társas magatartás, együttműködési képességek megalapozása;

·         A természetes környezethez való pozitív érzelmi viszony, a környezettudatos magatartás szemléletének alakítása;

·         Értelmi képességek fejlesztése: összehasonlítás, megkülönböztetés;

·         Problémamegoldó gondolkodás kialakítása, számfogalom, kézügyesség, figyelem, türelem erősítése;

·         Finommotorika fejlesztése.

Elvárt eredmény:

·         A gyermekek megtanulják óvni és védeni saját környezetüket, megtapasztalják, hogy a víz létfontosságú elem, vigyázni kell rá, takarékoskodni kell vele.

·         Az élmény-és tapasztalatszerző séták alkalmával fejlődik térbeli tájékozódásuk, miközben lakóhelyüket is jobban megismerik.

·         Fejlődik kreativitásuk, képzeletük, problémamegoldó gondolkodásuk.

·         A közös tevékenységeken keresztül kialakul az együttműködési képességük.

Kéthetes projektterv

Tevékenység

I. hét

II. hét

Játék

Vízkerék

Képességfejlesztő memóriajáték

Párácska, tükörre lehelés

 

hajófújás

hajóúsztatás

hajós puzzle kirakása

Gondozás

Víztakarékosságra nevelés a mosdóban kézmosáskor és fogmosás alkalmával

 

Étkezéskor annyi folyadékot öntsenek, amennyit elfogyasztanak

Munka

Babafürdetés, babakonyhai edények elmosogatása, játékok lemosása

Madáritató vizének cserélése

 

Virágok locsolása

Gyümölcsök darabolása közben annak víztartalmának megtapasztalása

A külső világ tevékeny megismerése

Séta a Gyöngyös patakhoz

Látogatás a Vízmű-telepre

Vízelvezető csatorna építése az óvoda udvarán

 

Séta a termálkúthoz

Kirándulás a horgásztóhoz

Mese, vers

A nyúl meg a tavaszi hó

Találós kérdések a vízről

A hattyú, a csuka meg a rák; bábozás

Nemes N. Á. Tó és fűzfa vers

 

Mozgás

Kalózos játék

 

Hullámverés

Ének, zene, énekes játék

Kis kacsa fürdik

Hangszínfelismerés: a víz hangja

(csöpög, csurog, folyik, zubog).

Schubert: „Pisztráng”

 

Zenés festés: Hullámok

Ültem ringó

Vivaldi: Glória 6. tétel

Rajzolás, mintázás, kézi munka

Halak rajzolása, színezése, nyírása

Hajó hajtogatása és díszítése nyomdával

Hajós képek színezése

 

Matematika

Halmazképzés: folyó-vízkerék

Több-kevesebb-ugyanannyi

Kisebb-nagyobb kör fogalmának elmélyítése

 

Horgászos játék: halmazalkotás, számlálás gyakorlása, megállapítások, következtetések végzése

 

Jógyakorlat

1. Fenntartó adatai:

1.1 Fenntartó neve: Jászárokszállás Város Önkormányzata
1.2 Fenntartó címe:  Jászárokszállás  Árpád tér 1.
1.3 A projekt TÁMOP azonosítója: TÁMOP- 3.1.4-08/2-2008-0028

2. Intézmény adatai:

2.1 Intézmény OM azonosítója:035923
2.2 Régió: Észak-alföldi
2.3 Intézmény neve: Széchenyi István Általános Iskola, Óvoda és Zeneiskola

2.4 Intézmény címe: Jászárokszállás Köztársaság tér 15.
Irányítószám:5123
Település: Jászárokszállás
Közterület Köztársaság tér
házszám: 15.

2.5 Feladatellátási hely neve: Széchenyi István Általános Iskola, Óvoda és Zeneiskola –Kossuth úti óvoda tagintézménye

2.6 Feladatellátási hely címe:

Irányítószám:5123
Település: Jászárokszállás
Közterület /Kossuth út
házszám: 16.

3. Kapcsolattartó:

3.1 Kapcsolattartó neve: Csikós Lászlóné
3.2 Telefonszáma: + 3657431631
3.3 E-mail címe: ovikossuth@gmail.com

4. Az innováció jellemzői:

4.1 Az innováció címe: A víz élet, energia – vigyázzunk rá!

4.2 Az innováció tömör tartalmi leírása:

A jó gyakorlat a külső világ tevékeny megismerését szolgálja a kompetencia alapú fejlesztés hatékony módszereinek alkalmazásával.

Célja, hogy a nevelés során alapozzuk a természettudatos életszemlélethez szükséges kulcskompetenciák fejlődését, ily módon járul hozzá az egész életen át tartó tanulás képességeinek fejlődéséhez. További célunk bemutatni az alkalmazott módszerek hatékonyságát:

- Hogyan szerezhetnek a gyerekek naponta változatos, színes élményeket az őket körülvevő világról, környezetről, természetről.

–Bemutatni hogyan fejezhetik ki élményeiket változatos technikákkal, vizuális tevékenységeik során.

–Tapasztalatok átadása arról, hogyan segíti a kompetencia alapú nevelés a gyermekeket abban, hogy kedvük szerint mozoghassanak térben és időben úgy, hogy közben képességeik komplex módon fejlődhessenek.
4.3 Az intézmény saját web-oldala, ahol az innovációt közzétették: www.szechenyiiskola.extra.hu
4.4 Az innováció újdonságértéke az intézmény életében
A gyakorlat olyan tanulási környezet kialakítását célozza, mely teret enged a gyermeki kompetenciák szabad kibontakozásának. Természetes környezetben élményszerű komplex cselekvésen keresztül tehetnek felfedezéseket, ismerhetnek meg érdekes dolgokat. A fejlesztés eszközeit a gyermekek egyéniségére, adottságaira, kíváncsiságára alapozza. Mindezekből kiindulva a gyermek önmaga válik aktív alakítójává saját környezetének. Ebben a környezetben játszik, tapasztal, fejlődik, kompetenssé válik. A gyakorlat alkalmazása szorgalmazza és elősegíti a pedagógusok nevelés-módszertani megújulását, szemléletváltását.
4.5 A humánerőforrás
A jó gyakorlat igényli az egy csoportban dolgozó 2 óvodapedagógus összehangolt munkáját és segítő személy (dajka) jelenlétét. Hagyományos óvodai környezetben megvalósítható. Szükséges, hogy az óvodapedagógusok rendelkezzenek alapvető ismeretekkel a kompetencia alapú óvodai nevelésről, továbbá az, hogy személyes ötleteivel, nyitottságával, innovativitásával járuljon hozzá a jó gyakorlat helyi körülmények között történő alkalmazására.
4.6 A fejlesztés alapdokumentumait itt töltheti fel: pl. projektterv, tanmenet, témahét, stb.Kérjük, vegye figyelembe, hogy az egy innovációra rendelkezésére álló tárhely fájlonként 2MB. Az elfogadott fájl formátumok: gif, jpg, png, pdf, xls, doc, rtf, avi.
1. Fájl Innováció alapdokumentumának megnevezése: Projektterv
2. Fájl Innováció alapdokumentumának megnevezése:
3. Fájl Innováció alapdokumentumának megnevezése:
4.7 Az innovációt bemutató egyéb dokumentumokat itt töltheti fel: kép, hang, videó, stb.Kérjük, vegye figyelembe, hogy az egy innovációra rendelkezésére álló tárhely fájlonként 2MB. Az elfogadott fájl formátumok: gif, jpg, png, pdf, xls, doc, rtf, avi.
1. Fájl Dokumentum megnevezése: Képek
2. Fájl Dokumentum megnevezése:
3. Fájl Dokumentum megnevezése:

5. Információk az innovációt hasznosítók számára:

5.1 Az innováció típusa:

 Tanulásszervezési eljárások
 Oktatási-nevelési módszerek
 Tananyagfejlesztés
 Oktató-nevelő munkát segítő dokumentumok, kiadványok
 Taneszközök
 Mérés- értékelési eszközök
 Egyéb:

5.2 Az innováció mely intézménytípusban alkalmazható:

 óvoda
 általános iskola
 szakiskola
 gimnázium
 szakközépiskola
 alapfokú művészetoktatási intézmény
 kollégium
 gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézmény
5.3 Az innováció megvalósításához szükséges időkerete: 2hét
5.4 Egyéb megjegyzések (kitöltése nem kötelező)

 

 
 

 

 

 

Kezdőlap

Képtár

Diákok

Tanárok

Programok

Eredmények

Kapcsolat