„Táguló világ”-Kompetencia alapú nevelési programcsomag
bevezetése, a Kossuth úti óvoda Katica csoportjában
Az iskola, és óvoda közös
pályázatban vesz részt, melynek a szakmai megvalósítása 2009. 09.
01-ével kezdődött. A programcsomag bevezetését, kipróbálását Soós
Jánosné, Zsuzsika és Szabó Zoltánné, Anikó óvó néni vállalta.
A kompetencia jelentése: Az
ismeretek, ezek alkalmazási képessége és az alkalmazáshoz
megfelelő motiváció (attitűd) együttese. A hármas egység
részekre bontása, a komplex egész viszonyrendszerében; ez a
Kompetencia alapú Óvodai nevelés.
Tehát a programcsomag a
képességfejlesztés elsődlegességét emeli ki, és erre a feladatra
koncentrálva ad segítséget az óvónőknek. Másik nagyon fontos
szempont, ezt a feladatot úgy kívánja megvalósítani, hogy a gyermek
természetes kíváncsiságára épít.
A programcsomag az óvoda-iskola
átmenet megkönnyítését is célul tűzte, tehát a folyamatosság az
intézmények között biztosított.
A projekt pályázati anyagában
vállaltuk a nyilvánosság biztosítását, és szakmai együttműködés
kialakítását más intézménnyel. Az utóbbit Soós Jánosné vállalta és
novemberben megvalósította. A Könyvtárral tervezte a kapcsolat
kialakítását, és az intézmény szívesen vállalta a partner szerepét
az innovációban. A gyermekek mikrocsoportban több alkalommal
látogattak el a könyvtárba. Az Advent, az ünnepi készülődés és ezzel
kapcsolatos néphagyományok, volt a projekt témája. A könyvtárban
képességeik szerint differenciálva készítettek ajándékot változatos
eszközökből, változatos technikákkal. Nézegettek könyveket,
interneten láttak régről népi szokásokat (Lucázás, kántálás,
betlehemezés), hallgattak zenét. Szabóné Bobák Betti volt az óvónő
segítője a könyvtár részéről. Az együttműködést a jövőben is
fenntartjuk, bevonva a többi óvodát és csoportot is.
Február 16-án nyílt napot
szerveztünk szintén a Kompetencia alapú nevelés bevezetésével
kapcsolatban. Célunk az volt, hogy ízelítőt adjunk a programcsomag
gyakorlati megvalósításáról a pályázó Fenntartónak, a Szakmai
Együttműködésben részt vállaló Könyvtárnak, illetve az iskolai
programcsomagot bevezető tanító néniknek. Megtisztelte jelenlétével
a bemutatót; szakmai mentorunk Beszteri Éva, Ádám Gáborné a könyvtár
vezetője, Csomor János intézmény-igazgató, Bobák Tiborné
igazgató-helyettes, Sándor Józsefné, Kovácsné Tősér Zsuzsanna, Szabó
Erika tanítónők. A programcsomagot a következő nevelési évtől minden
csoportban bevezetjük, ezért az óvónők szakmai értekezleten már
ismerkedtek a csomaggal, most pedig hospitálási céllal vettek részt
a nyílt napon.
Az egyik bemutató témája volt:
Akvarell „lábszinház” a játék tevékenység keretében. Célja a
testünknek, mint a játékok tárházának felfedezése, feladata a
tevékenység során a testtudat erősítése, valamint önmaguk értékeinek
erősítése. Első lépésben a vállalkozó gyermekeknek társaik
befestették a talpukat. Szemet, orrot, szájat, még hajat is
festettek. Közben megbeszélték, hogy milyen színű legyen a „báb”
szeme, haja stb. Anikó óvó néni is aktív szereplője volt a
játéknak, neki Zsuzsi óvó néni festett a talpára egy cicát.
Elkészültek a láb-bábok, kezdődhetett a műsor, amelybe mese
elemeket, fantázia szülte elemeket, kívánságokat szőttek bele a
gyermekek.
A másik téma: A víz mozgása, folyó
és állóvizek. Zsuzsika óvó nénivel kísérleteztek a gyermekek.
Terepasztalon homok, és kavics alkotta dombot készítettek és apró
fákkal varázsolták még élethűbbé. Erről csorgatták a vizet,
figyelték hogyan mélyít medret a víz, hogy keletkezik a patak, tó.
Nagymozgással eljátszották a patak, folyó mozgását, a víz
körforgását a természetben.
A tevékenységek során a gyermekek
végig aktív részesei voltak a cselekvésnek, játszva tanultak,
sokféle képességük fejlődött, és ami a legjobb, nagyon élvezték.
A szakmai együttműttműködés a
Városi Könyvtárral februárban tovább folytatódott, a farsang
jegyében tevékenykedtek a Katica csoport gyermekei, Anikó és
Zsuzsika óvónéni, valamint Szabóné Bobák Betti könyvtáros.
Föld napja Katicáéknál
2010 április 22.
A Kossuth úti óvodában nyílt napot rendeztek a Katica
csoportban a szülők és a meghívott vendégek részére, akik szép
számmal el is jöttek a gyerekek legnagyobb örömére. A délelőtt
folyamán mindvégig két csapatban tevékenykedtek, beszélgettek,
megfigyeléseket végeztek a gyerekek Szabó Zoltánné (Anikó) óvónéni
és Soós Jánosné (Zsuzsika) óvónéni vezetésével. A külső világ
tevékeny megismerése keretében” tanulmányozták” a földgömböt
számítógépen, ez igen izgalmas volt számukra. Megfigyeléseket
végeztek a magok különböző körülmények közötti csírázásának
kísérletezéséről, és okos válaszokat adtak óvónéni kérdéseire, pl.
Mire van szüksége az elültetett magocskának, hogy növény lehessen
belőle?- Napra, vízre és földre.
Mindkét óvónéni nagy hangsúlyt fektetett a beszélgetés során arra,
hogy a Földünkre vigyáznunk kell, ezért nem dobjuk el minden felé a
szemetet, a mosdóban takarékoskodunk a vízzel és lekapcsoljuk a
villanyt, ha világos van.
Ábrázolás tevékenység keretében földgömböt kasíroztak az anyukákat
és apukákat is bevonva ebbe az izgalmas feladatba. Az előkészített
felfújt lufikat ragasztóval megkent újságpapír csíkokkal „ruházták
fel”. Amikor elkészültek a közös munkával, a gömb egy óvónéni által
mutatott pontjára felragasztották Magyarország kistérképét. Tálcára
kerültek a művek száradni, hogy egy későbbi alkalommal tovább
gazdagodjanak cselekvő ismereteik. Ezután a gyerekek furulyaszóval
kísért énekléssel hagyták el a csoportszobát, hogy a szüleikkel és a
vendégekkel közösen virágládába ültessék a reggel magukkal hozott
kis palántákat.
Aktív segítőjük a szervezési feladatok gördülékeny megvalósításában
Füleki Sándorné (Jusztika) dajka néni volt.
Miután közösen feldíszítették az óvoda udvarát, a gyerekek boldogan
köszöntek el szüleiktől és „Katicáéknál”kezdetét vette a
szabadjáték.
TÁMOP-3.1.4.-08/2-2008-0028
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés Innovatív
intézményekben”
Jászárokszállás Város Önkormányzata
Széchenyi
István Általános Iskola, Óvoda és Zeneiskola
5123
Jászárokszállás Köztársaság tér 15.
Kossuth úti
Óvoda: Katica csoportja
Projektterv:A víz élet,
energia – vigyázzunk rá!
Cél:
·
Szociális képességek fejlesztése: társas magatartás, együttműködési
képességek megalapozása;
·
A természetes környezethez való pozitív érzelmi viszony, a
környezettudatos magatartás szemléletének alakítása;
·
A gyermekek megtanulják óvni és védeni saját környezetüket,
megtapasztalják, hogy a víz létfontosságú elem, vigyázni kell rá,
takarékoskodni kell vele.
·
Az élmény-és tapasztalatszerző séták alkalmával fejlődik térbeli
tájékozódásuk, miközben lakóhelyüket is jobban megismerik.
1.1 Fenntartó
neve: Jászárokszállás Város Önkormányzata
1.2 Fenntartó címe: Jászárokszállás Árpád tér 1.
1.3 A projekt TÁMOP azonosítója: TÁMOP- 3.1.4-08/2-2008-0028
2. Intézmény adatai:
2.1 Intézmény OM
azonosítója:035923
2.2 Régió: Észak-alföldi
2.3 Intézmény neve: Széchenyi István Általános Iskola, Óvoda és
Zeneiskola
2.4
Intézmény címe: Jászárokszállás Köztársaság tér 15.
Irányítószám:5123
Település: Jászárokszállás
Közterület Köztársaság tér házszám: 15.
2.5
Feladatellátási hely neve: Széchenyi István Általános Iskola, Óvoda
és Zeneiskola –Kossuth úti óvoda tagintézménye
2.6
Feladatellátási hely címe:
Irányítószám:5123
Település: Jászárokszállás
Közterület /Kossuth út
házszám: 16.
4.1 Az
innováció címe: A víz élet, energia – vigyázzunk rá!
4.2 Az innováció
tömör tartalmi leírása:
A jó gyakorlat a
külső világ tevékeny megismerését szolgálja a kompetencia alapú
fejlesztés hatékony módszereinek alkalmazásával.
Célja, hogy a
nevelés során alapozzuk a természettudatos életszemlélethez
szükséges kulcskompetenciák fejlődését, ily módon járul hozzá az
egész életen át tartó tanulás képességeinek fejlődéséhez. További
célunk bemutatni az alkalmazott módszerek hatékonyságát:
- Hogyan
szerezhetnek a gyerekek naponta változatos, színes élményeket az
őket körülvevő világról, környezetről, természetről.
–Bemutatni hogyan
fejezhetik ki élményeiket változatos technikákkal, vizuális
tevékenységeik során.
–Tapasztalatok
átadása arról, hogyan segíti a kompetencia alapú nevelés a
gyermekeket abban, hogy kedvük szerint mozoghassanak térben és
időben úgy, hogy közben képességeik komplex módon fejlődhessenek.
4.3 Az intézmény saját web-oldala, ahol az innovációt közzétették:
www.szechenyiiskola.extra.hu
4.4 Az innováció újdonságértéke az intézmény életében
A gyakorlat olyan tanulási környezet kialakítását célozza, mely
teret enged a gyermeki kompetenciák szabad kibontakozásának.
Természetes környezetben élményszerű komplex cselekvésen keresztül
tehetnek felfedezéseket, ismerhetnek meg érdekes dolgokat. A
fejlesztés eszközeit a gyermekek egyéniségére, adottságaira,
kíváncsiságára alapozza. Mindezekből kiindulva a gyermek önmaga
válik aktív alakítójává saját környezetének. Ebben a környezetben
játszik, tapasztal, fejlődik, kompetenssé válik. A gyakorlat
alkalmazása szorgalmazza és elősegíti a pedagógusok
nevelés-módszertani megújulását, szemléletváltását.
4.5 A humánerőforrás A jó gyakorlat igényli az egy csoportban
dolgozó 2 óvodapedagógus összehangolt munkáját és segítő személy
(dajka) jelenlétét. Hagyományos óvodai környezetben megvalósítható.
Szükséges, hogy az óvodapedagógusok rendelkezzenek alapvető
ismeretekkel a kompetencia alapú óvodai nevelésről, továbbá az, hogy
személyes ötleteivel, nyitottságával, innovativitásával járuljon
hozzá a jó gyakorlat helyi körülmények között történő alkalmazására.
4.6 A fejlesztés alapdokumentumait itt töltheti fel: pl.
projektterv, tanmenet, témahét, stb.Kérjük, vegye figyelembe, hogy
az egy innovációra rendelkezésére álló tárhely fájlonként 2MB. Az
elfogadott fájl formátumok: gif, jpg, png, pdf, xls, doc, rtf, avi.
1. Fájl Innováció alapdokumentumának megnevezése: Projektterv
2. Fájl Innováció alapdokumentumának megnevezése:
3. Fájl Innováció alapdokumentumának megnevezése:
4.7 Az innovációt bemutató egyéb dokumentumokat itt töltheti fel:
kép, hang, videó, stb.Kérjük, vegye figyelembe, hogy az egy
innovációra rendelkezésére álló tárhely fájlonként 2MB. Az
elfogadott fájl formátumok: gif, jpg, png, pdf, xls, doc, rtf, avi.
1. Fájl Dokumentum megnevezése: Képek
2. Fájl Dokumentum megnevezése:
3. Fájl Dokumentum megnevezése:
5. Információk az innovációt hasznosítók számára:
5.1 Az innováció típusa:
Tanulásszervezési
eljárások
Oktatási-nevelési
módszerek
Tananyagfejlesztés
Oktató-nevelő
munkát segítő dokumentumok, kiadványok
Taneszközök
Mérés-
értékelési eszközök
Egyéb:
5.2 Az innováció mely intézménytípusban
alkalmazható:
óvoda
általános
iskola
szakiskola
gimnázium
szakközépiskola
alapfokú
művészetoktatási intézmény
kollégium
gyógypedagógiai,
konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézmény
5.3 Az innováció megvalósításához szükséges időkerete: 2hét
5.4 Egyéb megjegyzések (kitöltése nem kötelező)