„Szállj költemény, szólj költemény…”
költészet
napja iskolánkban
Április
11-én született a huszadik század magyar költője József Attila, a
magyar költészet egyik legkiemelkedőbb alakja. Születésnapja a
magyar költészet napja. Iskolánkban régi hagyomány, hogy rendhagyó
magyar óra keretében az alsós gyerekek ezen a napon verssel
emlékeznek nagy költőnkre.
Mit
jelent számunkra a költészet?
Elmondhatjuk, hogy színt visz az életünkbe.
Megtaláljuk a ritmust, a szavak lüktetését a hétköznapokban.
Költészet nélkül élni nem tudunk, hiszen költészet az egész életünk.
Az imák, melyeket mondunk nap, mint nap, vallomások, melyeket
egymásnak suttogunk, slágerek, melyeket akarva akaratlan dúdolunk.
Mi felnőttek tudjuk, hogy: A csoda nem a vers, hanem az őt befogadó
gyermek. A csoda a kapcsolat. A csoda az adomány: ami a költészet.
/L. Békési Júlia/
Április
11-én tanulóink szebbnél szebb szavalata tette ünneppé e napot.
Célunk nemcsak az volt, hogy megemlékezzünk, felidézzük költőink
gondolatait, elszavaljanak tanítványaink egy-egy kedves verset,
célunk az is volt e nappal, hogy meggyőzzük tanítványainkat a
költészet szépségéről, fontosságáról. Hiszen a vers évszázadokon át
kapocs volt költők és olvasók között, gyújtott már lángra szerelmes
szíveket, de robbantott már ki forradalmat is. A versek nyújthatnak
vigaszt, de adhatnak megnyugvást is – mondta bevezetőjében Sandl
Brigitta tanító néni.
A
művelődési ház nagytermében először az első és második osztályos
gyerekek hallgathatták meg társaik verseit.
Verseik
igen változatosak voltak. Ötletet kaptunk, hogy mit csináljunk, hogy
ne unatkozzunk, megismertük a csodakutyát és a csodaszép pejkót is.
Megtudtuk, hogy mire való és hogyan használjuk a cipőfűzőt és miért
jó, ha lányok vagyunk. Számos vers a tavaszvárásról, a természet
megújulásáról, a jó idő megérkezéséről szólt. A versmondók után az
első és másodikos gyerekek közösen mondták el József Attila: Kedves
Jocó! versét, melyet 11 évesen írt.
A 3-4.
osztályosok verseikben vágyaikat is megfogalmazták, megtudtuk, hogy
mi szükséges a boldogsághoz, hallhattunk a csodák csodájáról, és
szinte éreztük a virágok illatát az ibolya ruháján keresztül. Láttuk
a visszatérő madarainkat, részesei voltunk egy interjúnak, amelyet a
farkassal készítettek, és hallhattuk egy kis gyerek vágyát, amely
nem más volt, mint egy csacsi. A versek végén egy álomhajóra
szálltunk és gondolatban bejártuk József Attila, Zelk Zoltán, Weöres
Sándor, Petőfi Sándor, Várnai Zseni, Mentovics Éva, Csoóri Sándor és
a többi magyar költő által írt versek segítségével a környező
világunkat. A 3-4. osztályos gyerekek József Attila: Kertész leszek
megzenésített versét énekelték közösen.
Ahány vers,
annyi élmény, Mindenki élményt kapott és adott: ezért volt
különleges ez a nap. A versmondók szereplésükért oklevelet és
csokoládét kaptak elismerésül.
E napon 335
alsós tanuló és tanítóik is elmondhatják, hogy megvalósult József
Attila vágya:
Nem
szükséges, hogy én írjak verset, de úgy látszik szükséges, hogy vers
írassék, különben meggörbülne a világ gyémánttengelye.
A 6.
osztályos diákjaink –immár hagyományként – a város különböző
pontjaira helyeztek el egy-egy verset, ezzel is népszerűsítve a
versolvasást.
A 8.
osztályos tanulók ez évben egy új ötletet valósítottak meg. József
Attila verseiből 28 idézetet helyeztek az iskola aulájában lévő
táblára, melyre szavazni lehetett. Amelyik vers a legtöbb szavazatot
kapta, azok a szavazók egy ingyenes diák önkormányzati rendezvényre
való belépőt nyerhettek. A versek között voltak ismertek, mint
Flóra, Nagyon fáj, Csend, Tiszta szívvel. De számos olyant is
olvashattunk, melyet csak azok ismernek, akik az iskolai tananyagon
túl olvassák József Attila verseit.
„ A jó vers
élőlény, akár az alma,
ha ránézek,
csillogva visszanéz,
mást mond
az éhesnek s a jóllakottnak
és más a
fán, a tálon és a szájban,
végső
tartalma vagy formája nincs is,
csak él és
éltet. Vajjon mit jelent,
nem tudja
és nem kérdi. Egy s ezer
jelentés
ott s akkor fakad belőle,
mikor
nézik, tapintják, ízlelik.”
/Weöres Sándor/

|