Jó olvasó holtig olvas
Hegedüs Géza
író mindenki számára jól megfogalmazta a fenti idézetében, hogy
mikor lesz valaki jó olvasó. Számtalanszor halljuk szülőktől,
pedagógusoktól: nem olvas eleget a gyerek, nem érti, amit olvas, nem
is szeret olvasni. Mi lehet az oka, keressük a kérdésre a választ.
Ezek a gyerekek, illetve felnőttek valószínűleg nem tudják, hogy az
olvasás milyen fontos az ember életében. Először, talán a
legfontosabb, hogy megfelelő, jó könyvet adjunk gyermekeink kezébe.
Egy jól irányzott könyv felkelti az érdeklődését és később is igénye
lesz az olvasásra. Egy jól megírt könyv más birodalmakba, világokba
kalauzol el, közben pedig
a
jelen feszültségeit hátra tudjuk hagyni, így
pedig végre pihenhetünk. Egy könyv, egy cikk, elolvasása okosabbá
tesz. Olvasás közben új információkat szerzünk, ezekről pedig soha
nem tudhatjuk előre, hogy mikor tudjuk hasznosítani.
„Aki olvasni szeret,
az az unalom óráit, amelyek elkerülhetetlenek életünkben,
gyönyörűséges órákra cseréli fel.” (Montesquieu)
Minél többet megtudunk
az olvasás által, annál inkább fel tudunk készülni a világ
kihívásaira. Minél többet olvas valaki, annál több új kifejezést
ismer meg, ezzel pedig a szókincse gyarapszik.
A
gazdag szókincs minden helyzetben képes kisegíteni, önbizalmat ad,
és növeli az önbecsülést is. Minden elolvasott könyv
megtanít jobban összpontosítani. Amikor egy könyvet
olvasunk, a teljes figyelem középpontjába a történet kerül, amiben
egy szempillantás alatt elmerülünk.
Miért is szeretünk
olvasni? - tette fel a kérdést Papp Zoltánné tanító néni, a verseny
levezetője a versenyzőknek. Elmondta, hogy mindannyian másért, de
egy valami közös bennünk: szeretettel és tisztelettel vesszük kézbe
a könyveket.
Egy jó könyv olvasása
a témától függően belső békét ad, megnyugtat. Úgyhogy
egy kicsit kapcsoljunk most ki, nyissunk ki egy jó könyvet, és
hagyjuk, hogy betöltse a lelkünket! Ezt is mondhatták volna április
3-án azok a 3. 4. osztályos gyerekek, akik részére már hagyományként
Aranyszáj szépolvasó versenyt rendeztünk.
Az osztályselejtezőkön
túl minden osztályból 3-3 tanuló képviselte osztályát a versenyen. A
versenyzőket az első osztályos tanulók köszöntötték, akik az eltelt
hét hónap olvasási tudásukat mutatták be nagyobb társaiknak Hárs
László: Miért nincs rózsa tövis nélkül? meséjének olvasásával. Ezt
követően Gyóni Petra Kazinczy díjas 8.a osztályos tanuló Pilinszky
János: Szilveszteri „tizenkettő” szövegét olvasta. A versenyzőknek
így mintát adott, hogyan kell egy szöveget jól olvasni.
A szabadon választott
szövegek között sok érdekeset megtudtunk történelmünk nagy
alakjairól. Sok versenyző választotta Fekete István regényeinek
egy-egy részletét, de ezen a délutánon, a szabadon választott
szövegekből megtudtuk, hogy miért sír az elefánt, jártunk az
angyalok tisztásán, hasznos információt kaptunk egy ló vásárlás
illemszabályairól. Jót nevettünk a nyuszi félelmén, aki rettegett a
húsvéttól. A mesék birodalmába Móra Ferenc, Jász-Faragó Sándor,
Szabó Magda meséi vittek el bennünket. Minden gyermek számára cél az
elérhetetlen, a csoda, a misztikum megfejtése, a megfoghatatlan
elérése, ezen a délutánon ennek is a nyomába jártunk, megtudtuk a
Mikulás körüli csodát, a fogváltás tündérét is nyakon csíptük, így
egy varázslatnak is részesei voltunk, amikor megtudtuk, hogy az élet
sokkal több varázslatot rejt, mint azt mi elképzelni tudjuk.
A kötelező szöveg
olvasása már megmutatta kik azok a tanulók, akik az évek során sokat
olvasnak, így kevesebb hibával, az olvasottak értelmezésével
olvasták a 3. osztályosok Zelk Zoltán: Egy kutya emlékei, míg a 4.
osztályosok Pálffy Julianna: Egy kölyökkutya naplója című szövegét.
A verseny végén a
zsűri, - melynek tagjai Bódisné Mezei Mária könyvtáros tanító néni,
Érsekné Kácsor Edina a magyar munkaközösség vezetője, Ördög Józsefné
a Petőfi Művelődési Ház vezetője volt – értékelte a versenyzők
olvasását.
Érsekné Kácsor
Edina tanárnő, a zsűri elnöke, értékelésében elmondta, hogy a
szabadon választott szöveget mindenki a tudásának a legjobb szintjén
olvasta, ha csak ezeket az érdekes szövegeket hallgatták volna, nem
tudtak volna dönteni, döntést a kötelező szöveg olvasása adta.
Érezhető volt a korcsoportok közötti különbség, már a 4. osztályosok
sokkal határozottabban, biztonságosabban olvasták a kapott szöveget,
kevesebbet hibáztak. Pontos, értő volt a szövegük, tudták, és
értették mit akart kifejezni az író a történetével.
A zsűri döntése
alapján a következő helyezések születtek:
3. osztály
I. Szabó Ákos (3.a)
II. Czudor Áron (3.a)
III. Juhász Jázmin
(3.b)
4. osztály
I. Szikra Nóra (4.a)
II. Kókai Dóra (4.c)
III. Hoffer Zsófia
(4.b)
Gratulálunk a verseny
résztvevőinek és a helyezett tanulóinknak. Bízunk benne, hogy minél
több tanulónk kap kedvet az olvasáshoz, a 4. osztályosok pedig
jövőre a Szép magyar beszéd versenyen méretik meg magukat.
„Olvasónak lenni
annyit jelent, hogy sosem leszel magányos és soha nem fogsz
unatkozni.”
(Joanne
Harris)
|